Pierwsze w Polsce „Laboratorium Grywalizacyjne” na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie (UEK) mieści się w Pawilonie „G” sala „-1”- zostało utworzone na potrzeby badań naukowych oraz szkoleń i warsztatów. Laboratorium rozwija technologię wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, służy do testowania i pokazów urządzeń oraz sprzętu, a także specjalistycznego oprogramowania. Laboratorium rozwija technologię wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości oraz ich zastosowanie w edukacji i w projektach biznesowych.
Wykorzystywane w laboratorium nowoczesne rozwiązania IT oraz specjalistyczne wyposażenie umożliwiają przeniesienie mechaniki i metafor pochodzących z gier do świata rzeczywistego, co umożliwia zaimplementowanie ich w szeroko pojętym procesie dydaktycznym oraz w projektach biznesowych.
Dzięki wykorzystaniu grywalizacji, zarówno w formie tradycyjnej, jak i na platformie można kreować i wspierać pożądane postawy i zachowania, wzmacniać zaangażowanie, włączać osoby w konkretne procesy, integrować, budować społeczności, a także edukować rozbudzając motywację wewnętrzną człowieka.
Laboratorium powstało, jako efekt realizacji projektów:
- „GRYWALIZACJA w edukacji i biznesie” – wykorzystanie mechanizmów gier do modyfikowania zachowań ludzi – finansowanie pozyskano w ramach konkursu ofert na realizację zadań publicznych Województwa Małopolskiego w obszarze edukacji w 2019 r., pn.: „Naukowe inspiracje – ciekawe i kreatywne;
- „Model projektowania rozwiązań grywalizacyjnych nakierowanych na usprawnianie procesów biznesowych oraz edukacyjnych” – finansowanie przydzielono w ramach projektu „Inkubator Innowacyjności 2.0” w 2019 r.