Podejmując rozważania w zakresie definiowania nowego lub przekształcenia dotychczasowego modelu biznesowego, przedsiębiorcy niejednokrotnie potrzebują fachowego wsparcia doradczego.
Wychodząc na przeciw potrzebom przedsiębiorstw działających w dynamicznym otoczeniu Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie zaprasza do korzystania z usług wykwalifikowanej kadry eksperckiej.
Czym jest model biznesowy?
Podstawą dobrze sformułowanego modelu biznesowego jest pokazanie, w jaki sposób przedsiębiorstwo zamierza osiągać rentowność oraz jak organizuje swoje procesy biznesowe, aby odnieść sukces rynkowy.
Analizując możliwości zaproponowania nowego produktu (usługi) przedsiębiorstwa koncentrują uwagę nie tylko na projektowaniu zmian w istniejących rozwiązaniach (posiadanych produktach, wykorzystywanej technologii, realizowanych procesach biznesowych), ale też podejmują wysiłki w kierunku poszukiwania idei, nowości, która pozwoli wykreować produkt (usługę) dotąd nie istniejący na rynku, czyli innowacyjny.
Poszukując inspiracji do tworzenia rozwiązań zapewniających przewagę – coraz więcej przedsiębiorstw odwołuje się do innowacyjnych modeli biznesowych.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie: R. Amit, Ch. Zott: Creating Value Through Business Model Innovation. „MIT Sloan Management Review” 2012, Vol. 53, No. 3, s. 45.
Pytania na które pozwala odpowiedzieć przedsiębiorcy model biznesowy:
- Kim są kluczowi partnerzy: nabywcy oraz dostawcy dzięki którym tworzona jest wartość da klienta?
- Jakie działania muszą być podjęte aby biznes sprawnie funkcjonował?
- Jakie zasoby są kluczowe aby biznes sprawnie funkcjonował?
- Jaka wartość jest oferowana klientom?
- Jaki problem rozwiązuje produkt lub usługa/jaką potrzebę zaspokaja?
- Jaka wartość jest oferowana konkretnym segmentom rynku?
- W jaki sposób klienci są pozyskiwani i utrzymywani w czasie?
- Jakie kanały dystrybucji są wykorzystywane?
- Kim są klienci, jakie są ich cechy charakterystyczne?
- Jaka jest struktura kosztów?
- Jakie strumienie przychodów powala wygenerować przedsiębiorstwo?
Modele biznesowe mają konkretny cel, którym jest określenie kierunku działalności firmy wraz ze wszystkimi jej aspektami, prowadzący do optymalnego rozwoju przedsiębiorstwa. Ponieważ model biznesowy w procesie rozwoju firmy ulega różnorakim modyfikacjom, dobrze, jeśli jego konstrukcja pozwala na nanoszenie zmian i poprawek, bez konieczności konstruowania go od podstaw.
Celem modelu biznesowego jest zaoferowanie unikalnej wartości dla klienta w możliwie najbardziej zyskowny dla przedsiębiorstwa sposób, taki, żeby klienci nie mieli motywacji, aby pójść gdzie indziej, żeby dostawcy i partnerzy też zyskiwali na współpracy.
Jak zmienić swój model biznesowy?
Podejmując się odpowiedzi na pytanie, należy wskazać trzy ścieżki do rozważenia:
- Pozostawienie dotychczasowego modelu w stanie niezmienionym.
- Korekta istniejącego modelu biznesowego. Praktyka pokazuje jednak, że bardzo trudno jest zmienić istniejący model biznesowy. Jeśli mamy utrwalone procesy, ludzi, którzy funkcjonują w określonym środowisku – to jest bardzo trudne zadanie, bo najczęściej nowy model wymaga od pracowników nowych umiejętności i kompetencji. Jeśli zmiany, które chcemy wprowadzić, mają charakter ewolucyjny, to oczywiście warto przeprowadzać symulacje i sprawdzać, czy model biznesowy, którym się posługujemy, nie mógłby stać się efektywniejszy.
- Budowa nowego, najczęściej zupełnie odmiennego, modelu obok istniejącej struktury. Jeśli przedsiębiorca rozważa wprowadzenie nowego modelu biznesowego, należy się zawsze zastanowić, czy jest sens rozwijania tego pomysłu z obecnie pracującymi dla nas ludźmi, z istniejącymi zasobami, czy trzeba zbudować od nowa, poza obecnymi strukturami, zespół z kompetencjami potrzebnymi w dokładnie takim modelu biznesowym, jaki projektujemy.
Oferta tworzenia modeli biznesowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Na każdym jednak etapie podejmowania decyzji o rozwoju czy zmianie modelu biznesowego, przedsiębiorców wspiera oferta Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakwie.
W obszarze tworzenia i rozwoju modeli biznesowych Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, który w ramach projektu „Inkubator Innowacyjności+”, po przeprowadzonym audycie, zidentyfikował swój potencjał naukowy o charakterze wdrożeniowym, oferuje przedsiębiorcom usługi, które w sposób wymierny mogą wpłynąć na efektywność działalności biznesowej.
Proponowane wsparcie obejmuje:
- Określenie celów strategicznych, wskaźników sukcesu i kluczowych wskaźników efektywności przedsiębiorstwa
- Jednoznaczne zdefiniowanie sposobu działania przedsiębiorstwa
- Identyfikacja grup klientów, którym dostarcza się wartość dodaną wytwarzaną przez przedsiębiorstwo
- Precyzyjne określenie sposobu w jaki tworzona i dostarczana jest wartość dla klienta
- Wskazanie typów interakcji, jaki przedsiębiorstwo nawiązuje z wyodrębnionymi segmentami klientów
- Identyfikację sposobu w jaki przedsiębiorstwo generuje przychód z poszczególnych segmentów klientów
- Identyfikację kluczowych zasobów potrzebnych do wygenerowania wartości dodanej
- Identyfikację kluczowych procesów w przedsiębiorstwie
- Identyfikację kluczowych kooperantów i partnerów organizacji
- Identyfikację i opis struktury kosztów w przedsiębiorstwie
Zapraszamy przedsiębiorców poszukujących inspiracji do dalszego rozwoju swojej organizacji, chcących podnieść lub poprawić swoją konkurencyjność rynkową, wchodzących na rynek z nowa ofertą produktową/usługową.
Dr Zofia Gródek-Szostak, Adiunkt, Katedra Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstw UEK
Mgr Małgorzata Smaga-Szczepańczyk, Specjalista, Dział Transferu Wiedzy i Projektów Międzynarodowych UEK.